Najbardziej znane choroby reumatyczne – czy da się je wyleczyć?

Chociaż choroby reumatyczne kojarzą się głównie z osobami w podeszłym wieku, to mogą na nie cierpieć również młodzi ludzie. Najczęściej objawiają się one bólem stawów i kości, a w ciężkich przypadkach ograniczeniem ich ruchomości. Powodem tej grupy chorób, charakteryzujących się przewlekłymi zmianami zapalnymi w obrębie tkanki łącznej, jest reakcja autoimmunologiczna. Dowiedz się więcej na temat chorób reumatycznych i sprawdź, jakie są ich rodzaje.

Choroby reumatyczne i ich podział

American College of Rheumatology opracowało szczególny podział występujących chorób reumatycznych. Należą do nich między innymi układowe choroby tkanki łącznej, gdzie znajduje się także reumatoidalne zapalenie stawów, potocznie znane pod pojęciem reumatyzm. Inne wyróżnione grupy chorób reumatycznych to: nowotwory, zapalenia stawów z towarzyszącym zapaleniem kręgosłupa, choroba zwyrodnieniowa stawów w postaci pierwotnej oraz wtórnej, zapalenia stawów, zapalenia pochewek ścięgien i kaletek maziowych towarzyszące zakażeniom, zaburzenia nerwowo-naczyniowe, choroby kości i chrząstek, zmiany pozastawowe, a także różne zaburzenia z towarzyszącymi objawami stawowymi i inne. Do każdej grupy przypisane są poszczególne schorzenia. Przykładowo – w chorobach kości i chrząstek znajduje się między innymi osteoporoza, a w układowych chorobach tkanki łącznej: toczeń rumieniowaty układowy.

Najczęstsze choroby reumatyczne – reumatoidalne zapalenie stawów

Skoro już wiesz trochę więcej na temat chorób reumatycznych, to czas poznać również najbardziej popularne schorzenia. Mówiąc o chorobach reumatycznych, chyba większość z nas od razu pomyśli o reumatoidalnym zapaleniu stawów, czyli reumatyzmie. Dotyka on najczęściej osób starszych, ale mogą również chorować na niego młodzi ludzie. Może obejmować pojedyncze stawy lub wiele z nich. Ból jest często tak silny, że chorzy mają problem z codziennym funkcjonowaniem. Nie ma uniwersalnego lekarstwa na tę chorobę, a sam sposób leczenia zależy od występującej jednostki.

Najczęstsze choroby reumatyczne – choroba zwyrodnieniowa stawów

Choroba zwyrodnieniowa stawów ma dwie postaci – pierwotną i wtórną. Przyczyny pierwszej odmiany nie są dokładnie znane, a druga spowodowana jest najczęściej przez urazy lub inne choroby. To najczęstsza choroba układu ruchu. Uszkodzeniu ulegają struktury układu ruchowego. W efekcie pojawia się ból, który utrudnia normalne funkcjonowanie. Często na jej występowanie wpływa otyłość, pozycja, w jakiej pracujemy, a także niektóre formy sportu. Te czynniki można zmienić, chociaż są również takie, na które nie mamy wpływu. W leczeniu kluczowa jest odpowiednia rehabilitacja.

You May Also Like

About the Author: admin