Kim jest chirurg dziecięcy i czym się zajmuje?

Chociaż kiedyś uważano, że nie ma różnicy pomiędzy leczeniem dorosłych i dzieci, to obecnie kładzie się duży nacisk na specjalizacje lekarskie skupione typowo na najmłodszych. Chirurgia dziecięca obejmuje dzieci już od pierwszych dni życia, a korzystają z niej one aż do 18. roku życia. Jak wygląda praca chirurga dziecięcego?

Jakie przypadki leczy chirurg dziecięcy?

Chirurg dziecięcy przede wszystkim musi znać się na pediatrii, neonatologii, a także anatomii dzieci i młodzieży. Tak jak każdy inny lekarz, musi wciąż pogłębiać i aktualizować swoją wiedzę oraz czerpać z innych dziedzin medycyny. Jego wiedza powinna sięgać czasem nawet do chirurgii prenatalnej. Taki specjalista zajmuje się głównie diagnozą i leczeniem wad wrodzonych, zapalenia kości, urazów wątroby, wodogłowiem, niedrożnością dróg żółciowych, zapaleniem jelit, a także tymi schorzeniami, które występują tylko u małych chłopców. Zdarza się, że często przyjmuje rolę chirurga ogólnego, anestezjologa, onkologa i wielu innych, więc jego wiedza musi być naprawdę szeroka.

Chirurg dziecięcy a pediatra

Wiedza z zakresu pediatrii jest szczególnie potrzebna chirurgom dziecięcym. Lekarz, który ukończył tę specjalizację musi włożyć w to wiele wysiłku i czasu, dlatego właśnie w Polsce brakuje tych lekarzy. Do pediatry należy się udać, gdy dziecko ma niepokojące objawy, jak na przykład brak apetytu, wymioty, podwyższoną temperaturę, kaszel, katar, wysypki, nadmierną płaczliwość oraz nadpobudliwość. Chirurg dziecięcy zajmuje się raczej poważniejszymi przypadkami, a także wykonuje mniej lub bardziej skomplikowane operacje. Musi mieć szczególną precyzję, która jest potrzebna w przypadku małych i kruchych ciałek. Powinien mieć także dobre podejście do dzieci i potrafić je uspokoić, bo sam pobyt w szpitalu jest już dla nich wystarczająco stresujący.

Chirurg dziecięcy – kiedy się do niego udać?

Do chirurga dziecięcego powinny niezwłocznie udać się kobiety w ciąży, którym USG wykazało wady płodu lub choroby, które wymagają interwencji chirurgicznej. Warto także zabrać dziecko na wizytę do specjalisty, gdy skarży się ono na bóle brzucha lub układu kostno-stawowego. Poza wadami wrodzonymi i zaburzeniami rozwoju, konsultacja może być konieczna w przypadku oparzeń, ran, zwichnięć, złamań i ogólnych urazów. Może być też tak, że to lekarz rodzinny skieruje dziecko do chirurga dziecięcego, gdy sprawa będzie trudniejsza lub wymagająca operacji. Taki specjalista przeprowadza również operacje wyrostka robaczkowego, pęcherzyka żółciowego oraz nastawia kości i zszywa rany. Ponadto zajmuje się rehabilitacją.

You May Also Like

About the Author: admin